סהר שפע -ברוך הבא לניו יורק

בשנות ה90 , כאשר הייתי בן 26, ארזתי את כל המזוודות וטסתי לניו-יורק בלי שידעתי לדבר אף מילה  באנגלית. אני זוכר שלפני הנסיעה חשבתי רבות כיצד אתמודד ואוכל להסתדר בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות ללא ידע של השפה המקומית. למרות זאת, כדי שאוכל להתנייד ולהתגורר בניו יורק בזמן ההתאקלמות שיננתי כמה משפטים בסיסים שיאפשרו לי לפחות להגיע למלון , להזמין אוכל ולתקשר עם נהגי המונית. אני זוכר את עצמי משנן בימים שלפני הטיסה את הכתובת של החבר שלי בניו יורק שאליו הייתי צריך להגיע. כתבתי את הכתובת בעברית מנוקדת, והתאמנתי כיצד להגיד אותה בצורה שבאמת יבינו אותי ואוכל לנווט את דרכי ליעד בשלום. 

כל הפחדים שלי וההתרגשות שלוותה בקצת לחץ שהיה לי לפני הנסיעה והגיעה לשיא במהלך בטיסה, התפוגגו די מהר ממש אחרי שנחתתי בתפוח הגדול.

 כמה דקות אחרי הנחיתה ניסיתי להתנייד החוצה ולראשונה השתמשתי במשפטים ששיננתי בראש כאשר ניסיתי לדבר עם האדם הראשון שפגשתי. התחלתי לגמגמם איזה משפט בסגנון "איפה תחנת המונית"(Where is the taxi station),  הבחור הסתכל עליי וכנראה ישר הבין שאני לחוץ ואולי אפילו טיפה נבוך מהסיטואציה, חייך ואמר משפט שלעולם לא אשכח:

 " תירגע אחי, אתה בניו יורק. אף אחד לא מדבר פה אנגלית" ( Relax Dude, Your'e, in New York. No one speaks English here)

ברוך הבא לניו יורק סהר שפע:)

את החודשים הראשונים כאמור החלטתי להקדיש למטרה אחת- ללמוד אנגלית. הדרך הטובה ביותר ללמוד אנגלית ואת אורח החיים המקומי היא מאוד פשוטה- לראות סיינפלד. חודשיים שלמים בקושי יצאתי מהבית וראיתי המון סרטים , סדרות, ובעיקר צופה וצוחק עם סיינפלד. 

לא רק שלמדתי בצורה הטובה ביותר אנגלית דרך סיינפלד, אולי אפילו יותר חשוב מכך למדתי לדבר ניו-יורקית. אני חב לסיינפלד את כל התודות על כך שנתן לי את האפשרות לא רק ללמוד אנגלית, אלא גם ובעיקר להבין טיפה יותר את התרבות של המקום המדהים בו אני נמצא ולהשתלב בו הרבה יותר מהר.

אחרי תקופת המרתון והרומן המתפתח שלי עם סיינפלד, הרגשתי מספיק בטוח לעבור לצעד הבא- קריאה של ספר באנגלית. 

הגעתי לחנות הספרים הראשונה שנקרתה בדרכי, בראנס אנד נובלס "Barnes & Noble" , שלא ראיתי מימי כמותה בארץ. חנות ספרים בגודל מפלצתי, קומות קומות של ספרים וחומרי עיון בהיקפים שבאותה תקופה הותירו אותי המום. 

חשוב לעצור רגע ולהבין את האווירה באותן שנים , עידן תחילת השימוש באינטרנט  ובמחשבים וההתנגשות הטבעית בין "העולם הישן" ל"עולם החדש" של החדשנות הטכנולוגית, שקיבלה תנופה מואצת במיוחד באמריקה של לפני תחילת המילניום החדש. 

לאחר כמה שניות של הלם בחנות, ניגשה אליי מוכרת חמודה וחייכנית , והסברתי לה בגאווה מהולה בהתרגשות שאני רוצה לקרוא את הספר הראשון שלי באנגלית:

המוכרת (שהתרגשה מאוד בעצמה מעצם השאלה): איזה יופי לשמוע! מה מעניין אותך בחיים? 

אני: ביזנס.

המוכרת: אווו אני רואה,יש לנו קומה שלמה של ספרות עסקית! מה בדיוק בעסקים מעניין אותך?

אני: שיווק

המוכרת: יש לי ספר נהדר בשבילך, ספר קטן עם אותיות גדולות.

אני: נשמע מצוין, קניתי.

הספר שקניתי נחשב בעיני רבים תנ"ך של עולם השיווק, והתובנות שלמדתי ממנו היוו פריצת דרך וקו מנחה בחשיבה השיווקית שלי, ומאז ועד היום מלווה כמעט כל החלטה שיווקית שלי.

הספר הוא "22 חוקי הברזל של השיווק" שנכתב ע"י אל ריס וג'ק טראוט, וסוקר באופן קצת אירוני את הבעיות השיווקיות של IBM וAPPLE באותם ימים לצד שורה של המלצות , טיפים ובעיקר כללים שיווקים.

בספר, IBM מוצגת כחברה מובילה וחדשנית וApple מתוארת כחברה שכנראה איחרה את הרכבת ועתידה לוט בערפל. מרתק לקרוא על הפרשנות המוצגת בספר בפרספקטיבה היסטורית. כל הקו שאפל הובילה תחת הכותרת "אנחנו חושבים אחרת" מתפרש בצורה אחרת לגמרי ממה שקרה עם החברה בפועל. לימים, כמו שאתם בטח כבר יודעים, אפל הוכיחה שהיא לא רק חושבת אחרת, אלא גרמה גם לנו ולכל העולם לחשוב ולפעול אחרת באמצעות אינספור חידושים והמצאות. מחברה שמסומנת כשונה ואפילו קצת מוזרה, הפכה לענקית שמכתיבה את אורך חיינו. במקום לשחק במגרש של הגדולים אפל יצרה קונספטים ומגרשים משל עצמה, והכריחה חברות אחרות להכנס למגרש שלה.

השנים חולפות והחיים הובילו אותי חזרה לארץ. יום אחד החלטתי לרכוש לעובדים שלי מתנה אמיתית בעלת ערך ולא איזה שובר למסעדה, כאחד שלמד רבות מהספר ידעתי מה הערך הגלום בו ורציתי לתת העשרה שתעזור לעובדיי בחיים שלהם בהווה ובעתיד. רכשתי עבור עובדיי את הספר וחילקתי אותו לכל אחד מהם באופן אישי מתוך אמונה אמיתית וכנה שהידע הצבור בו יכול לעזור לכל אחד מהם. העובדים שלי הם כמו המשפחה שלי, ולאורך כל הקריירה חיפשתי להעשיר אותם ולתרום להתפתחות האישית שלהם. לכן, זו באמת הייתה מתנה מכל הלב.

לימים, בשנת 2009, פגשתי את אחד אנשי השיווק המבריקים ביותר במדינה. בחור חריף, ממולח, ובעיקר אשף שיווק פורץ דרך.

באחת הפגישות שהתקיימו עימו סביב פרוייקט מסויים, יצא לנו לדבר בהפסקה על החיים של כל אחד ואיך כל אחד הגיע לתחומו הוא. השיחה מתגלגלת והוא מציע לי לקרוא את הספר שממנו הוא למד ולומד עד היום הכל על שיווק. כמובן ששמחתי וחיכיתי בציפייה לראות מה הספר, ואיך אני אוכל להסתייע בו. הבחור חוזר כעבור כמה זמן  ואומר לי , "במתנה, אתה עוד תודה לי על כך".

אני פותח אט אט את הספר וישר מבחין בכותרת : "22 חוקי הברזל של השיווק"

איזה עולם מופלא.

השארת תגובה